1. Význam a benefity

Politika určuje základní pravidla bezpečného chování uživatelů na internetu, za účelem zajištění bezpečnosti informací a znížení rizik výskytu kybernetického bezpečnostního incidentu.

2. Rozsah

Politika se vztahuje na všechny uživatele organizace v kontextu bezpečného nakládání s aktivy, použití hesel, elektronické pošty, sociálních sítí, mobilních zařízení, přístupu na internet a vzdáleného přístupu.

Vyhláška č. 82/2018 Sb. o kybernetické bezpečnosti § 9, 10, 12, 14. 

3. Informační vyhlášení

a) Pravidla pro bezpečné nakládání s aktivy

Každý zaměstnanec zastává výkonem své funkce v organizaci bezpečnostní roli a je povinen aktiva organizace chránit. Zejména:

             dodržovat mlčenlivost,

             pravidelně se vzdělávat a absolvovat testy znalostí,

             pečovat ve své roli o aktivum, se kterým pracuje, a o ostatní aktiva, se kterými přichází do styku (z hledisek zachování jejich dostupnosti, důvěrnosti a integrity),

             dodržovat pracovní postupy a stanovené politiky (ve vztahu k aktivu, uživatelům a dodavatelům),

             vést provozní záznamy a udržovat dokumentaci,

             přihlašovat se v systému přidělenou elektronickou identitou,

             hlásit jakékoliv bezpečnostní události a

             dbát pokynů nadřízeného v provozních a mimořádných situacích.

Všechny dokumenty musí být vypracovány v oficiálních šablonách, které musí obsahovat i označení klasifikace informací. Původce informace je povinen vybrat označení podle příslušné kategorie.

V případě poruchy hardwaru a nutnosti opravy zařízení třetí stranou musí být pevný disk zařízení zálohován na bezpečné úložiště a před předáním externímu technikovi bezpečně vymazán.

Nakládání s aktivy musí být v souladu s Politikou řízení aktiv.

b) Bezpečné použití přístupového hesla

Jednotlivci jsou zodpovědní za bezpečnost a důvěrnost hesel. Pro bezpečné používání hesel se musí dodržovat následující:

             v případě potřeby, hesla k organizačním osobním účtům:

            nesmí být nikdy sdílena s jinou osobou z jakéhokoli důvodu nebo jakýmkoli způsobem, který není v souladu s touto politikou,

            nikdy nesmí být zapsána a ponechána na místě snadno přístupném nebo viditelném pro jiné osoby,

            musí být jedinečná a odlišná od hesel používaných pro jiné osobní účty (např. bankovnictví),

            musí být měněna v pravidelných časových intervalech nebo při podezření či potvrzení kompromitace,

             výchozí heslo se musí bezodkladně změnit po jeho prvním použití;

             zaměstnanci, stejně jako studenti/brigádníci/stážisté a další pracovníci, nesmí nikdy žádat o heslo někoho jiného;

             v případě, že je třeba vydat heslo vzdálenému uživateli nebo poskytovateli služeb, musí být heslo odesláno s náležitými ochrannými opatřeními (např. sdíleno prostřednictvím zabezpečeného správce hesel nebo odesláno prostřednictvím šifrované e-mailové zprávy);

             osoby s přístupem k servisním nebo testovacím účtům musí zajistit, aby heslo k účtu bylo v souladu s touto politikou, a musí heslo uchovávat v bezpečném správci hesel;

             v případě podezření na narušení nebo kompromitaci musí být incident neprodleně nahlášen.

c) Bezpečné použití elektronické pošty a přístupu na internet

Při používání elektronické pošty se uživatelé musí řídit Politikou bezpečného předávání a výměny informací.

Všechna odeslána elektronická pošta musí obsahovat i označení klasifikace informací, např. v souladu s metodikou Traffic Light Protocol podle doporučení NÚKIB.

Uživatel musí dbát na bezpečnost informací v souladu s Politikou ochrany před škodlivým kódem.

d) Bezpečný vzdálený přístup

Vzdálený přístup musí být zabezpečen pomocí šifrování (např. pomocí virtuální privátní sítě (VPN)) a silných přístupových hesel (a musí být v souladu s Politikou bezpečného používání kryptografické ochrany a s kapitolou b)).

Při používání počítače ve vlastnictví organizace ke vzdálenému připojení k síti organizace musí uživatelé zajistit, aby nebyli současně připojeni k žádné jiné síti, s výjimkou osobních sítí, které jsou plně pod jejich kontrolou nebo pod plnou kontrolou třetí strany.

Všechna zařízení, která jsou připojena k síti organizace prostřednictvím technologií vzdáleného přístupu, musí používat nejaktuálnější antivirový software.

e) Bezpečné chování na sociálních sítích

Používání cizích sociálních sítí k propagaci organizačních aktivit musí být předem písemně schváleno příslušným vedoucím. Souhlas musí definovat rozsah schválené činnosti, mimo jiné včetně určení oprávněných uživatelů.

Není-li to výslovně povoleno, je zakázáno používat organizační e-mailové adresy na sociálních sítích.

Pověřená osoba musí jménem organizace zkontrolovat a schválit obsah jakéhokoli zveřejnění informací na sociálních sítích.

Uživatelé musí respektovat soukromí zaměstnanců organizace a nezveřejňovat žádné identifikační údaje zaměstnanců bez jejich svolení.

Pokud by osobní e-mail, příspěvek nebo jiná elektronická zpráva mohla být považována za oficiální sdělení, musí se uvést prohlášení o vyloučení odpovědnosti.

Uživatelé nesmí používat své osobní účty na sociálních sítích ke služebním účelům, pokud jim k tomu organizace výslovně neudělila souhlas.

f) Bezpečnost ve vztahu k mobilním zařízením

Uživatelé se musí řídit Politikou bezpečného používání mobilních zařízení.