1. Význam a benefity

Přínosy zavedení bezpečnostní politiky – jen ty nejvýznamnější:

             zlepšení komunikace mezi účastníky procesu změny (i provozu)

             zlepšení kontroly procesu změny

             předcházení kolizím (jejich včasná detekce) a nedorozuměním (s informacemi starých verzí)

             zlepšení přístupu k informacím při rozhodování v různých etapách změny

             zefektivnění řízení ve všech etapách změny

             dostupnost aktuálních informací na jednom místě

2. Rozsah

Rozsah působnosti bezpečnostní politiky:

             zavedení řízení změn (minimálně pro organizační změny mající vliv na IT služby)

             komplexní pojetí změny

             určení dopadů a nákladů změny a k tomu odpovídající třídy změny

             shromáždění podkladů pro spuštění změny

Vyhláška č. 82/2018 Sb. o kybernetické bezpečnosti § 11, 13.

3. Informační vyhlášení

Předmětem politiky je upravit postupy při plánování a provádění změn v oblasti s dopadem na bezpečnost informací, tzn. jejich dostupnost, důvěrnost a integritu.

Změny jsou posuzovány dle (zasahují do oblastí) procesů, HW, SW, prostor, vybavení, infrastruktury, zaměstnanců a dodavatelů.

V rámci řízení změn jsou:

             přezkoumávány možné dopady změn,

             určovány významné změny.

Změny jsou z důvodu optimalizace administrativních nároků děleny do tříd podle jejich rozsahu a dopadů.

Každá změna je charakterizována tímto rámcem:

Problém –> název problému –> analýza –> hledání východisek (cílů) –> hledání způsobů řešení, zdrojů, podmínek, nutných opatření –> vyhodnocení variant a jejich dopadů –> určení třídy (rozsahu) změny –> rozhodnutí –> realizace (změny, opatření – fáze přípravy, fáze realizace, fáze dokončení).

a) Způsob a principy řízení významných změn v rámci povinné osoby, jejich procesech, informačních a komunikačních systémech

U významných změn se provádí:

              

a)         dokumentace jejich řízení,

              

b)         analýza rizik,

              

c)          přijímání opatření za účelem snížení všech nepříznivých dopadů spojených s významnými změnami,

              

d)         aktualizace bezpečnostní politiky a bezpečnostní dokumentace,

              

e)         zajištění jejich testování,

              

f)           zajištění možnosti navrácení do původního stavu.

Na základě výsledků analýzy rizik je možno rozhodnout o provedení penetračního testování nebo testování zranitelností a následně reagovat na nedostatky zjištěné při testování.

Stanovení třídy (rozsahu) změny Každá změna je zařazena, podle její závažnosti a dopadu na VVŠ, do jedné ze tří tříd. Zařazení do tříd z hlediska dopadů je uvedeno v tabulce. Stanovené třídě změny pak odpovídá rozsah přípravy realizace změny. V případě nejasností je MKB oprávněn rozhodnout o zařazení změny do příslušné třídy.

Třída 1 - Malá změna - nemá negativní vliv na jiné systémy ani procesy a nemůže způsobit narušení bezpečnosti informací. Tyto změny lze provést v kompetenci řešitele/autora změny. Nepodléhá formálnímu schválení nadřízeného.

Třída 2 - Střední změna – změna má znatelné negativní dopady (dle výše uvedených typů a z hlediska dostupnosti informací). Vyžaduje hlubší přípravu a neproběhne bez následků pro uživatele IT služeb a bez jejich reakce dovnitř organizace. Postupuje se podle zjednodušeného Checklistu (zde není uveden). O změně musí být předem informován ředitel IT a MKB.

Třída 3 - Významná změna - změna má významné negativní dopady. Vyžaduje navíc spolupráci uživatelů a informační kampaň. Postupuje se podle Checklistu. Schvaluje VKB.

Tabulka - matice dopadů a odpovědností

Třída (rozsah změny)

Dopad

Finanční náklady

Schvaluje a zodpovídá

Třída 1 - Malá změna

Zanedbatelný

< 10 000,- Kč

Autor změny

Třída 2 - Střední změna

Znatelný

< 100 000,- Kč

Ředitel IT a MKB

Třída 3 - Významná změna

Významný

> 100 000,- Kč

VKB, rektor, vedení VVŠ

Pozn.: Do finančních nákladů je nutné vedle nárokovaných zdrojů a pořizovacích nákladů započítat i související náklady vyčíslené z dalších typů negativních dopadů jako je

             produktivita,

             věda a výzkum,

             publikace,

             výuka,

             zkoušení,

             nedostupnost služeb,

             zamezení přístupu,

             projekt,

             stížnost,

             negativní publicita VVŠ,

             výpověď,

             zdravotní,

             právní,

             finanční ztráta atp.

Nejčastější důvody změn

             vznik nového aktiva,

             nové požadavky,

             zánik, nebo změna stávající funkcionality nebo její jiné nastavení/zpřístupnění,

             výměna, nebo doplnění HW, SW, …,

             reakce na bezpečnostní incident.

Priority při plánování změn

             minimalizovat nedostupnost služeb,

             minimalizovat negativní dopady všech typů,

             dostatečně informovat a připravit všechny dotčené účastníky,

             nezapomenout, nezanedbat některou situaci.

b) Přezkoumávání dopadů významných změn

Každá změna musí být vyhodnocena 

realizačním týmem, který změnu provádí,

uživateli, pro které je změna připravována.

O skutečných dopadech změny a vynaložených nákladech je seznamován schvalovatel změny.

c) Způsob vedení evidence a testování významných změn

Pro evidenci významné změny je veden její Checklist.

Za vyhodnocení změny a formulování písemných závěrů je odpovědný autor změny, realizační tým. Vyhodnocení probíhá praktickým ověřením a konkrétně zvolenými postupy (např. pozorování, rozhovory, testy znalostí, penetrační a zátěžové testy apod.) v útvarech, kterých se změna týká.

Všechny informace o průběhu ověřování a vyhodnocování změny eviduje a uchovává (ve shodě s interními postupy) autor změny.

Příloha - Checklist pro významnou změnu (třída č. 3)

A) Shrnutí

             Název změny: ……………………

             Cíle změny, účel (snížení rizika): ……………………

             Zdůvodnění nutnosti změny (popis rizika): ……………………

             Přínos změny (dostupnost, důvěrnost, integrita čeho, a konkrétně): ……………………

             Alternativní (dražší, neefektivní, nepopulární, zdlouhavé) jiné způsoby snížení rizika: ……………………

             Autor změny (ID), zodpovídá: ……………………

            zná odpovědi na všechny otázky (co, proč, jak, kdo jak, co kdo k tomu potřebuje, kdy, kde to může najít)

            autorizuje poskytované informace

            zodpovídá za komunikaci s osobami, za aktuálnost informačních zdrojů, předání informací do vedení/grémií, za harmonogram a odpovídá na dotazy podřízených.

            zná všechny slabé stránky změny (eventuality) a má/nemá pro ně řešení

            má osobní WWW stránku, kde je aktuální souhrn potřebných informací: https://……………………

             Okruh dotčených (analýza výchozího stavu)

            uživatelů: ……………………

            adminů: ……………………

            navazujících systémů: ……………………

             Povinnost akceptovat změnu (pokrytí konkrétním vnitřním předpisem VVŠ): ……………………

B) Způsob řešení

Způsob řešení změny u (analýza cílového stavu):

             uživatelů (HW, SW, identita, místo, práva, síť): ……………………

             adminů: ……………………

             všech navazujících systémů ……………………

Výskyt možných problematických oblastí/objektů změny (HW, SW, životní situace uživatele – kde je, co má za IT prostředky, kam se potřebuje přihlásit, kdy, jak pohodlně): ……………………

Způsob ošetření problému (co musí udělat, kdy, co k tomu potřebuje): viz WWW stránka

Předpokládaný počet problematických míst: ……………………

Jaké jsou problematické fáze změny (procesně, časově): ……………………

Kde se to celé ještě může zadrhnout a co pak? ……………………

C) Předpokládané náklady

Hladký průběh řešení

             počty nových vybavení ……………………

             předpokládané náklady ……………………

             pracnost [hod] ……………………

D) Způsob řešení možných problémů

Negativní dopady změny.

Pro koho/co/kde je změna (s jakými prostředky, pro které systémy/procesy):

             komplikující = zdlouhavější a složitější oproti předchozímu, ale bude použitelná pro všechny pracovně povinné i doplňkové IT služby

             omezující = některé pracovně nepovinné IT služby a způsoby nepůjdou používat

             likvidační = někdo nebo něco nebude moci dále využívat pracovně povinnou IT službu

Seznam (tabulka)

Typ omezení

Popis situace

Popis příčin

Doporučené opatření

Počet výskytů

Komplikující

 

 

 

 

Omezující

 

 

 

 

Likvidační

 

 

 

 

O dopadech bude informován nadřízený uživatele: Ano/Ne

Existuje způsob řešení výjimek pro jednotlivé případy: defaultně Ne

E) Harmonogram

Veřejný harmonogram: viz WWW stránka ☐

Součinnost s dalšími adminy (NetID): ……………………

Interní (nebo VIP) harmonogram (není potřeba): ……………………

F) Informovanost

Jak budou osoby (zejména koncoví uživatelé) informováni (doplnit CZ/EN):

             Intranet (Internet) ☐

             Aktualita (prohlášení, sociální síť) ☐

             Návod ☐

             Hromadný/osobní mail ☐

             WWW stránka autora změny ☐

Jaké orgány VVŠ budou informovány (se zápisem): VKB☐, Vedení☐, Rozšířené vedení☐, Kolegium rektora☐, Akademický senát☐,…

Jak (a kdy) budou informování „přímí“ nadřízení uživatelů (zodpovědnost za podřízené a plnění vnitřních předpisů) a tajemníci (zodpovědnost za případné náklady)? Nesmí být přeskočeni, musí umět odpovědět na dotazy podřízených:

             hromadný mail vedoucím a tajemníkům ☐

             VIP informační kanál (skupina Teams, WWW stránka) ☐

             budou napřímo informováni autorem změny ☐

Pro dotazy bude existovat podpora:

             WWW stránka autora změny ☐

             Wikipedie ☐

             Návod Servicedesk ☐

             Testovací prostředí ☐

             Všechny podpůrné materiály obsahují kontakt (telefon, mail, WWW) na Servicedesk ☐

Proběhne odstranění/zneplatnění starých návodů, informací ze všech výše uvedených informačních zdrojů ☐

G) Prohlášení autora změny:

             v případě potíží, umím změnu vrátit zpět

             před spuštěním změny provedu potřebné zálohy

Podpis: ……………………

H) Akceptace spuštění procesu změny

Plán změny předložen (datum): ……………………

Akceptace negativních dopadů změny: Ne/Přepracovat/Ano: ……………………

Souhlas nadřízeného (ID) Ano/Ne: ……………………